Eskilstuna knivfabrik Eka flyttar till Kina eller…

Ja som sagt jag blev ju uppsagd förra veckan detta på grund av att Eskilstunas enda kvarvarande knivfabrik flyttar sin tillverkning till Kina och/eller Portugal.

”Av 15 anställda sägs nio nu upp, kvar i Eskilstuna blir fyra som ska syssla med produktutveckling, marknadsföring, försäljning, kvalitetssäkring och logistik.” Enligt tidningen FOLKLET

Jag gör med anledninga av detta  några reflektioner. För det första så kan flytten utomlands inte bero på att det är särskilt dyrt att producera knivar på det här företaget i alla fall inte om man ska titta på lönekostnader. EKA-knivar har i alla år toppat lägstalönelistan i regionen.

För det andra så verkar problemet snarare vara att ingen vill köpa dessa produkter. ”-Det är fickknivarna som fallit mest, folk har inte längre fickkniv i handväskan eller fickan som förr, säger produktionschefen Arne Karlsson – med 35 år i företaget.” FOLKET igen

”Ett kraftigt tapp märktes efter terrorattacken 2001 och de hårdare flygsäkerhetsreglerna.  Sen dess har Eka-knivar kämpat sig uppåt, men nu när finanskrisen slagit till har företagen så gott som helt slutat köpa presentreklamknivar – vilket var droppen för att få verksamheten att gå ihop,  säger Olov Schagerlund,” VD och ordförande på Eka-knivar enligt FOLKET.

Vill människor ha dessa kvalitets knivar made in China då plötsligt eller….

Ann-Sofie

3 kommentarer

  1. Ann-Sofie, vad betyder då detta för dig? Är det inte här du har din fasta anställning?

  2. Alltså, jag fattar att du blev uppsagd, men sen (ja du vet feber i huvudet, jag kan inte riktigt uttrycka mig klar!)

  3. Hej Anitha!
    Ja som du såg jag och nästan alla andra blev uppsagda förra veckan. Ingen vill ha Eka-knivar lägre, det säger de ju själva i alla fall.

    Därför är det märkligt att flytta den lilla produktionen till Kina eller Portugal.

    Men,men jag är ju politiker och förstår väl inte hur ”proffsen” tänker 😉

    Ann-Sofie


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS