Inga skattepengar till Energi & Miljö

I dag skriver Eskilstuna Kuriren om att Eskilstuna Energi & Miljö AB ska satsa 44 miljoer kronor på en sopsorteringsanläggning. Det stämmer och kommer att bli väldigt bra inte minst för vår miljö eftersom vi kommer att kunna öka biogasproduktionen.

Jag ser att en läsare tror att det kommer att satsas skattepengar på detta och därför vill jag bara informera om att Eskilstuna Energi & Miljö AB får inga skattepengar alls till investeringar eller annat. Där emot kommer soptaxan att höjas med 4 %.

Bild 4

3 kommentarer

  1. Tack för den taxehöjningen på 4%.
    Först tvingas jag sortera sopor i specialla påsar med regnbågens alla färger,
    sedan får jag som tack en taxehöjning.
    Förklara gärna detta den som kan ?

    Om jag gör sorteringen så borde ni sänka avgiften.

  2. Hej Flitiga Lisa!
    Att bygga en sorteringsanläggning är inte gratis. Och att sortera sopor i olika påsar är inte särskilt jobbigt.

    Att som vi gjort hittills, det vill säga lägga alla sopor i en stor hög går inte längre. Det är förbjudet.

    Därför gör vi det lätt för alla. Man behöver BARA hålla koll på påsens färg så löser det sig automatiskt.

    Fiffigt va?

    Ann-Sofie

  3. Så kan man också se det. Men om jag förstått det hela rätt så blandas EEM:s penga hej vilt med kommunens i slutändan. Så hur du än vrider och vänder på det så är det i slutändan skattepengar.


Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

Comments RSS

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.