Assimilering

Det finns ett parti som vill in i Riksdagen som förespråkar assimilering. Det är deras enkla lösning på problemet med arbetslöshet och bostadssegregation.

Enligt Wikipedia betyder assimilation: ”när nykomlingar i ett samhälle anpassar sig till majoritetens kultur, språk, värderingar och ibland religion. Historiskt har de flesta invandrare till USA assimilerats och anammat engelskan och det amerikanska levnadssättet.”

Integration som vi andra partier förespråkar, betyder att invandrare etablerar sig i det nya samhället, exempelvis på arbetsmarknaden, men antyder inte fullständig anpassning till majoritetskulturen.

I Eskilstuna säger företrädaren för assimilationspartiet  i en kommentar: ”De människor som kommer hit och avser att bosätta sig i vårt land måste anpassa sig till det svenska samhället. Lära sig vårat språk, respektera oss med mera.”

Det är enligt definitionen inte assimilation utan integration. Varför tror ni att de försöker lura i oss att de står för detta och inte för den regelrätta assimilationen?

Flera av kommentarerna på artikeln frågar hur partiet har tänkt sig att tvinga in nästan 30% av eskilstunaborna i en mall som inte ens vi ursvenskar vill klämmas in i. Det har de givetvis inget svar på.

Finns det något riksdagsparti som anser att svenska nya eller gamla inte ska följa landets lagar eller strunta i att lära sig landets officiella språk?

Ann-Sofie

PS. Vi har också fem officiella minoritetsspråk, finska, meänkieli (tornedalsfinska), romani, samiska och jiddisch DS.

17 kommentarer

  1. Ann-Sofie,
    du utelämnar ju en ganska väsentlig del utav integrationspolitiken.
    Nämligen att integration är inte enbart en invandrarfråga utan en ömsesidig process som berör hela samhället. Detta innebär att inte bara minoritetsbefolkningen utan även majoritetsbefolkningen måste integreras i det nya mångkulturella samhället.
    Dvs vi svenskar skall anpassa oss till invandrana likafult som de skall anpassa sig till oss.
    Det är ju där skon klämmer, eller hur.
    Att jag som svensk skall ändra på mitt sätt att leva för att invandrare anländer till landet.
    Varför skall jag det?

  2. Hej Peter!
    Du, jag och alla andra måste visa varandra respekt och ta hänsyn till att vi är inte stöpta i samma form.
    En del är födda i andra länder, andra har funktionsnedsättningar och samhället består av oss alla olika och lika människor. Vi har fel och brister men det är vi som lever här och nu det handlar om.

    Varför skapa konflikter när det gäller att hitta sätt att tillsammans bygga vårt samhälle.

    Sverige hade inte varit vad det blivit om inte landet genom århundradena tagit emot människor från andra länder.

    Läs lite historia så får du en bra bild av samhällsutvecklingen genom tiderna.

    Vilket språk tror du var vanligt i Stockholm på 1700-talet till exempel, det var tyska.
    Holländare byggde Göteborg. Eskilstuna fick sin industriella utveckling på grund av en man från Lättland.

    /Ann-Sofie

  3. Ann-Sofie,
    Varför undviker du min fråga?
    Varför skall jag som svensk ändra på mitt sätt att leva för att invandrare anländer till landet?
    För det är ju detta integration går ut på, att vi svenskar skall anpassa oss efter invandrarna, lika mycket som de skall anpassa sig efter oss.

  4. Men oj förlåt Peter!
    Jag menade inte att svara. Jag har dock ingen aning om vad du lever för liv eller om du av någon anledning tvingas att ändra på något av det du gör.

    Om du är kriminell eller ägnar dig åt något som innebär att du eller andra far illa då kan det finnas skäl för dig att fundera på att kanske ändra på något. Men som sagt jag har ingen aning om vad du lever för liv.

    Jag och mina vänner behöver inte ändra på något som vi gör på grund av att det bor människor i vårt land som har sitt ursprung i en annan kultur eller så.

    Men det kan vara knepigt ibland att hålla reda på alla vegetarianer, där har jag faktiskt gjort en miss en gång. Men nu har jag gjort en lista på vegokompisarna: Emeli, Ulrika och Johan.

    Jag känner några muslimer men de äter fläskfilé och skinka så de behöver jag inte ta någon särskild hänsyn till i det hänseendet när jag ska stå för käket.

    /Ann-Sofie

  5. Jag kom på att jag har en kompis till som är lite kinkig med käket, Eva gillar inte vitlök och det kan vara knepigt i bland.

    /A

  6. Ann-Sofie??

    ”Om du är kriminell eller ägnar dig åt något som innebär att du eller andra far illa då kan det finnas skäl för dig att fundera på att kanske ändra på något. Men som sagt jag har ingen aning om vad du lever för liv.”

    Varför är du oförskämd?

    ”Jag och mina vänner behöver inte ändra på något som vi gör på grund av att det bor människor i vårt land som har sitt ursprung i en annan kultur eller så.”

    Nä, men så bor ju du inte heller i Rosengård eller något annat mångkulturellt paradis, eller hur?
    Har alltid förundrat mig över att de som förspråkar invandring aldrig själva bor i dessa mångkulturella paradis.
    Medans de svenskar som bor där nästan uteslutande är emot dagens invandringpolitik. Underligt, eller hur Ann-Sofie?

    Dina svar svämmar över av arrogans och vonobenattityd.
    Om du någonsin vetat vad vanlig folk känner så har du för längesedan glömt bort det.
    Men det kan vara lätt när man sitter i din position att glömma den vanliga människan.

  7. Jag älskar teorin om mulltikultaritet och mångfald. Kanada har lyckats bäst.

    Men det fanns 2005 inget exempel utan bara visioner.

    Motsatsen till assimering är en fruktsallad, om jag inte minns fel. DVS mångkulturen.
    i
    Kärt barn har många barn….men ingen har sett multikulturitaritet i praktiken.
    Jag höll på med ett examnesjobb, som inte är klart.

    Här har jag bloggat;

    http://lenaalun.wordpress.com/tag/multikulturalitet/

  8. Det handlar om Makt. Ingen släpper ifrån sig makt frivilligt. Den ligger aldrig och skräpar om en andlig fader sade i Sigtuna.

  9. tramsa på bara,,,trodde frågan var viktigare än så…

    varför tror du sd fick 6,5% i en prognos nyligen ?
    kanske för att ingen politiker vågar ta i problemet kanske…

  10. Hej igenPeter!
    Jag känner nog till hur vanligt folk har det , jag är ganska vanlig själv, jag har en stor bekantskapskrets bestående av friska, sjuka, långtidsarbetslösa, egna företagare pensionärer. Människor som är intrycka i fas-3 aktiviteter, högskolestudenter, arkitekter, byggjobbare, metallarbetare, kommunalarbetare, läkare med flera.

    Deras åsikter betyder mycket för mig. Och ja visst försökte jag dra det till sin spets för att visa en annan syn på saken och provocera lite. Jag ljög dock inte.

    Ann-Sofie

  11. Hoppjerkan, hur tycker du att problemet, vad du nu menar, ska lösas?

    Är det den höga arbetslösheten, och/eller bostadssegregationen eller vad tänker du på?

    /Ann-Sofie

  12. Och du Peter!
    Vad har du behövt ändra i ditt liv p g a att det bor människor här som är födda i andra länder och kulturer?

    /Ann-Sofie

  13. Hej igen Ann-Sofie,

    ”Jag känner nog till hur vanligt folk har det , jag är ganska vanlig själv”

    Du ingår i styrelsen för 9(nio) stycken aktiebolag varav du är styrelseordförande i 3.
    Dessa 9 aktiebolag omsatte 2009 5477miljoner kronor.
    Alltså nästan 5,5 miljarder kronor.
    Men du tycker kanske det är vanligt att folk är styrelseordförande för bolag som omsätter miljardbelopp?
    Dessa uppdrag plus att vara kommunalråd måste ge en del klirr i kassan.
    Hur nära är du miljonen i årsinkomst?

    Du har varit politiskt aktiv sedan 1991.
    Måste fråga när hade du ditt senaste vanliga jobb, vad var det och hur länge var du anställd?
    Med tanke på att du tycker du är så vanlig.

    ”Om du är kriminell eller ägnar dig åt något som innebär att du eller andra far illa då kan det finnas skäl för dig att fundera på att kanske ändra på något. Men som sagt jag har ingen aning om vad du lever för liv.”

    Varför är du oförskämd?

    / ha en trevlig dag.

  14. […] Mest lästa inlägg Assimilering […]

  15. […] politiker. En av dessa är Ann-Sofie Wågström (S), som sin vana trogen har skrivit om oss i sin blogg. Det som Ann-Sofie skriver inbjuder till ett bemötande, eftersom det är uppenbart att hon inte […]

  16. Hej Ann-Sofie,

    I en del skolor i Malmö har skolorna slutat att servera griskött. Varför ska vi svenskar anpassa oss till det?

  17. Jag vet inte på vilka grunder skolan har tagit ett sånt beslut. Och eftersom jag inte är insatt så tänker jag inte gissa.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS