– 19,7 miljarder saknas i välfärden, arbetslösheten problemet

Verkligheten kommer ifatt statsministern. Färska siffror visar att det saknas 19,7 miljarder i välfärdssektorn.

Problemet är att intäkterna minskar på grund av den höga arbetslösheten. Som någon kanske minns att staten delade ut tillfälliga pengar för valåret 2010.

Segern vanns av de borgerliga partierna med Fredrik Reinfeldt i spetsen men nu slår verkligheten till. Vi Rödgröna lovade att dessa tillfälliga pengar skulle permanentas för vi tänkte lite längre än till det magiska valåret.

Många kommuner kommer nu att behöva höja skatten och/eller dra ner på personal som i sin tur ökar på arbetslösheten.

Om statsministern kommer att möta detta med nya skattesänkningar återstår att se men det har ju hittills varit den allena saliggörande metoden. Att några sjuka och arbetslösa människor råkat hamna mellan stolarna tas det ingen hänsyn till.

Just nu är varken Fredrik Reinfeldt eller Anders Borg sugna på att kommentera detta.

Ann-Sofie

11 kommentarer

  1. Valet är över, väljarna valde bort bidragspolitik, acceptera det..

    Fattar inte att ni kommunalpolitiker är så vansinnigt rädda för att höja skatten?
    Ni ropar i högan sky över mer bidrag, en kommun ska väl fungera även utan dessa?

  2. Vi vill inte höja kommunalskatten för den slår mycket hårt mot lågavlönade. Dessutom hämmar en skattehöjning inflyttningen och etableringen av nya företag. Jag ser inte att man kan kalla statliga pengar till välfärdssektorn för bidrag, det är ju faktiskt pengar som vi skattebetalare betalat in och som staten sedan fördelar ut enligt en konstruktion som tar hänsyn till kommunernas förutsättningar.

  3. Jasså, lågavlönade har en egen högre kommunalskatt alltså ?

    Bara en myt att kommunalskatten hämmar inflyttning och etablering av nya företag.
    Enligt ditt tänkande så borde ju alla bo i Danderyd då…

    Det är så mycket annat som styr bostadsort, var jobbar jag, var har jag mina nära och kära, vill jag pendla. Jag valde Eskilstuna för att slippa pendla inte för att det är en bra stad eller kommun att bo i, då är ju Flen mycket bättre…

  4. Kommunalskatten tar inte hänsyn till inkomstnivå, vilket gör att det slår högre mot låginkomsttagare. JA det hämmar inflyttning och företagsetableringar, det finns givetvis undantag men ser man det i ett större perspektiv så är det faktiskt så, det finns utredningar som visar detta.

  5. Riktiga politikersvar från Dig idag…

  6. Ja jag kan ju inte rå för att jag vet hur det fungerar. Det skulle ju vara intressant att veta hur du tänker i det fallet. Ska jag svara som om jag inte kan systemet eller …
    Jag är ju avlönad politiker sedan 14 år tillbaka. Något har jag väl lärt mig under åren lopp och en sak är hur kommunalskatten slår.

    Det här är en politisk blogg till 80% och gillar du inte det så får du väl göra något annat.

  7. Ska göra det…tack för tipset…

  8. […] Wågström, Roger Jönsson och AFS är på bettet. […]

  9. Patrik M. Du har fel, folket valde bort försäkringspolitik(a-kassa och sjukförsäkringar etc är försäkringar inte bidrag) och valde istället en bidragspolitik. När regeringen systematiskt försämrat vårt socialförsäkringssystem har mer människor istället blivit beroende av bidrag. Aldrig förr har så många svenskar levt på bidrag som nu och aldrig förr har antalet bidragstagare ökat så mycket som det gör just nu.
    Men det är klart att betala ut försörjningsstöd är ju billigare än sjukförsäkring så där drar ju Reinfeldt in lite pengar så han kan sänka skatten ytterligare för de som redan har.

  10. Som vanligt så sprider vänstern massa myter.

    Aldrig förr har så få levt i utanförskap, tack vare Alliansens politik.

  11. Du har så rätt Leffe! Jag VET hur det slår mot sjuka och arbetslösa men de som röstat på Moderaterna har bara en uppfattning om oss och det är att vi är bidragstagare…vilket nu har blivit sant eftersom sjuka blir utförsäkrade, jobba säger de men vem vill anställa någon som varit sjuk länge och som kanske inte kan jobba varje dag pga fortsatt sjukdom???


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS