Gnällpolitik går inte hem i stugorna

Det finns ett parti i Sörmland som verkar sakna politiska frågor att driva. Man satsat stenhårt på att klaga och gnälla på vad andra gör, det är kristdemokraterna.

Gnällandet och klagandet har haft sitt pris i form av tappade röster (-4926) och mandat i både kommuner och i landstinget. Detta har man dock inte dragit någon slutsats av utan fortsätter på den inslagna vägen. I bland i sällskap med andra som också verkar sakna politikska argument och hellre tågar ut ur sammanträdesrummen än att ta debatten, lägga egna förslag och yrkanden.

Har man fått väljarnas ansvar att sitta i ett fullmäktige då finns det sätt att protestera på och det är att ta fajten på plats med de verktyg som en demokrati tillhandahåller.

För att återgå till Kristdemokraternas så ska jag ge ett exempel som drabbade mig själv under året. NTF där jag är länsordförande ansökte om projektpengar för att öka cykelhjälmsanvändandet av våra äldre medborgare. Landstinget beviljade NTF blygsamma 50 tusen kronor för detta endamål och  som visade sig bli väldigt lyckat.

Det är upprinnelsen till en histora som i dag känns helt surealistisk. Plötsligt får jag se ett inlägg i Sörmlands Nyheter av kristdemokraten Forslund Mustaniemi om att NTF fått ansökan beviljad på grund av att jag och dåvarande landstingsstyrelseordförande är kompisar. Vi på NTF undrade så klart vad KD hade emot NTFs trafiksäkerhetsarbete men då tog det hus i h—te och kontakter togs ända upp på departementsnivå.

Jag fick vid ett senare tillfälle höra av KDs politiska sekreterare att man måste kunns skilja på sak och person. Ja just det, varför hoppa på mig om man var missnöjd med att landstinget beviljat pengar till trafiksäkerhetsarbetet som NTF bedriver i vårt län?

Var är politiken KD?

Ann-Sofie

1 kommentar

  1. Har för mig att du var lite kompis med KD´s politiske sekreterare…

    Elller hade ni bara en gemensam fiende i en politisk ledarskribent ?


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS