Demokratin måste få kosta

Förtroendevaldas löner eller arvoden som  är den mer korrekta benämningen på ersättningen är ett kärt debatt/klagoämne. Vi förtroendevalda tjänar dock nästan alltid mindre än chefstjänstemännen i de verksamheter som är demokratiskt styrda.

Vi som frivilligt tar på oss ansvar för samhället ska helst göra det gratis anser en del människor som jag träffat på genom mina år i samhällets tjänst. Och se bara på den allmänna debatten om politikers arvoden i landstinget Sörmland.

Nu har tidningen Dagens Samhälle gjort en sammanställning över vad demokratin kostar i vårt land, 16 miljarder har de kommit fram till att notan är. Det skulle vara intressant och se vad  det är i förhållande till hela kostnaden för den offentliga sektorn.

Jag måste säga att nog trodde jag att 290 kommuner, 18 landsting och två regioner tillsammans skulle kosta mer än riksdag och regering.

Ann-Sofie

5 kommentarer

  1. Detta har inte gått dig förbi, eller hur? – http://www.expressen.se/nyheter/1.2185362/20-ars-helvete-for-bengt-77

    Läs även kommentarer, är du snäll. Det är ditt Eskilstuna det.

  2. @Emma

    Ann-Sofie blev svarslös…tror hon funderar på hur hon ska kunna skylla
    detta på alliansens politik…kommer säkert nåt om minskade statsbidrag…

  3. Svarslös? !
    Jag hinner inte sitta och skriva kommentarer eller svara på inlägg hela tiden. Nu har jag tid och det är inte så enkelt som kvällstidningen vill göra gällande. Det finns förmodligen skäl till avslaget efter som högre instanser går på kommunens linje.
    Nu är inte jag heller helt informerad om fallet eftersom det är ett personärende med sekretess, men jag kan ändå tänka mig att kommunen förmodligen föreslaget andra lösningar än att ”bara” ge ett pengabidrag.

    Patrik dina insinuanta inlägg och konstiga tolkningar börjar jag bli ordentligt trött på.

    Ann-Sofie

  4. Då har du missförstått mig…

    Kul att ”det inte är så enkelt som tidningen framställer det”.
    Det är vad jag hävdat när pressen tar fram skräckfall på
    skräckfall när det gäller hur de sjukskrivna behandlas,
    men då hör man inget annat från dig än att det är regeringens fel.

  5. När det gäller sjukförsäkringens så är det regeringen som bestämmer reglerna så det är ju lite svårt att ”skylla” på någon annan.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS