Metta Fjelkner ryter till

Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner ryter till på Svenska Dagbladets debattsida. Det är bra att hon reagerar, hon skyller till skillnad mot vissa andra inte enbart på Socialdemokraterna utan låter piskan vina över alla partiers ryggar.

Det är ett läsvärt och viktigt debattinlägg från Fjelkner och jag håller med henne i mycket av det hon skriver, jag vill bara lyfta fram en del saker i hennes text som jag tycker är lite knepigt:

”Ett statligt ansvarstagande kräver att skolan finansieras på nationell nivå, att delar av den näst intill obegränsade valfriheten vi blivit vana vid begränsas, och att kommunernas uppdrag inom skolområdet kraftigt beskärs. Friskolorna ska finansieras statligt och stå under tydligare statlig kontroll. Politikerna måste se bortom det lokala självstyret och det ständiga lovordandet av privat ägande och vinst – det är eleverna och därmed Sveriges framtid det gäller.”

Jag är kluven i frågan om statlig eller kommunal finansering, skolan är en lokal företeelse som har tillsyn av en statlig myndighet. Kommunen har egentligen inget att säga till om när det gäller privatskolors etablering till exempel. Och vad är det som skulle ändra så mycket i skolan om rektorn får sin lön från staten i stället för kommunen?

Jag anser inte att problemen inom dagens skola är finanseringen. Det handlar i mångt och mycket om det pedagogiska klimatet på varje skola även om man i PISA kan läsa ut att det även finns strukturella systemfel. Detta eftersom kunskapsnivån uppenbarligen sjunker i hela landet.

Man borde för det första se över hela lärarutbildningen för att öka den pedagogiska nivån samt att sätta in extraresurer där de behövs dvs i klassrummen.

Metta Fjelkner argumenterar så som jag läser det emot att friskolor över huvud taget ska finnas på ”skolmarknaden”. För hur ska man annars tolka hennes ord om att friskolor ska stå under tydlig statlig kontroll?

Vart tar det ”fria” vägen då?

Och så var det där om privat ägande och vinst? Jag kan bara få det till att hon är emot friskolor, det fria skolvalet och annat i den stilen.

Ann-Sofie

