Vad säger facket ?

Centerpartisten Pia Bernthling jobbar inom landstinget samtidigt som hon är landstingspolitiker. Det är märkligt tycker jag, det kan lätt uppstå en  sammanblandning av de olika rollerna.

Hon trädde i går fram i tidningen Folket och utropar sig till blåslampa och jag upplever att hon överprövar alla nivåer.

Det är fel politik, det är fel på cheferna och hon måste uppenbarligen också tycka att det är fel på de fackliga företrädarna. Vi ska inte blunda för att det finns brister inom landstingets organisation annars skulle folk jobba kvar, men att veva på åt alla håll tror inte jag är lösningen.

Dessvärre tror jag att Pia Bernthling försätter sig i en situation som kan bli knepig fram över. Som politiker måste man ta ett övergripande ansvar även om man sitter i oposition samtidigt som hon ska samtidigt samarbeta med arbetskamrater och chefer.

Jag tycker det är väldigt bra med engagemanget men jag ser också risker med detta.

Ann-Sofie

PS. Det där med att utropa sig själv till blåslampa verkar vara en trend just nu. ”Blåslampa” DS.

