(C)arlgren & kärnkraften

Vår miljöminister Andreas Carlgren har det inte lätt med frågan om kärnkaft nu. Jag kan inte låta bli att strö lite salt i såret först, han invigningstalade på Energimyndighetens nya satsning ”Energiutblick” men Carlgren stackarn tyckte att det var bra att vara på Energitinget.

Ja jag vet att jag är petig men om han visste vad detta betyder så hade han fattat att han klampade i klaveret.

Men nu ska jag plita ned lite om Carlgrens stora dilemma, kärnkraften i Sverige. Alla vet att han inte älskar den men måste, på grund av samregeringen med M, gilla läget. Jag avundas inte honom.

Han talade i säkert en kvart om den svenska kärnkraftens säkerhet. Det verkar dock kosta astronomiska summor att upprätthålla denna höga nivå. Vad är då fördelen med kärnkraft?

Den är dyr, den är farlig och med facit i hand den är inte alltid i gång när landets elbehov behöver den.

Och jag tror att så länge det läggs enorma summor på att se till att vi inte alla dör av dessa strålar, Sivert och annat som denna teknik för med sig så hämmar det utbyggnaden av ren, snäll och förnyelsebar energi.

Men det är ju bara min enkla uppfattning 😉

Ann-Sofie

