Expressen och sociala medier ???

Ser på en blogg att Expressens chefsredaktör informerar:

”Jag tror nog att sociala medier kan vara en stor tillgång i nyhetsförmedlingen, vi försöker i alla fall använda dessa kanaler på olika sätt och hittills är erfarenheterna positiva.” Thomas Mattsson på Bisonblogg

Men så synd då att deras eget stjärnskott Dataintrångs-Svensson bara twittrar privat. 

”Dock har det under dagen kommit väldigt intressanta besked från sagde Svensson och chefredaktören Thomas Mattsson, det verkar som om det twitterkonto som det handlar om är privat och sålunda inte ett som är yrkesrelaterat.” Skriver Martin Moberg  och Högberg

Själv skriver Mattsson: ”efter en debatt på bland annat mikrobloggen Twitter om att Expressens politikreportern Niklas Svensson ”blockat” några användare som, om jag minns rätt, bland annat kallade honom och Expressen för ”oseriös”. Jag fick också frågor om detta då, och konstaterade att Niklas – och många andra medarbetare – har privata konton på Twitter och då får man enligt min uppfattning blocka vem man vill från att ta del av det som man skriver.” Thomas Mattsson

Svensson och Mattsson har uppenbarligen helt olika uppfattningar av vad som är privat och vad som är jobbrelaterat. Jag kan ju ha fel men ser detta ut som det är ett ”privat” konto? Ulf Bjereld skriver också om detta här.

Och vän av ordning kan ju undra om Expressen tycker att det är OK att Svensson twittrar dagarna i enda, den 19 januari ca 80 inlägg, på sitt privata konto? Inte många arbetsgivare skulle gilla detta. 

Blockningen av mig hindrar mig dock inte från att gå in och kolla hans inlägg och jag kan inte se ett enda som är privat allt, 99,9 % av det han skriver är jobbrelaterat.

