Vad finns det för risk med att höja straffen för vapenbrott?

Journalist  i P1 ställer frågan till regeringsrepresentant, Johan Linander (C) men får direkt inget tydligt svar, undrar varför?

Det som händer i Malmö måste tas på allvar nu. Jag tycker nog att regeringen duckar lite väl mycket i denna fråga.

Ann-Sofie

Fick ett svar från Johan Linander (C):

”Hej, jag har försökt kommentera på ditt inlägg där jag omnämns, men det fungerar inte.

Svaret är att jag inte fick utrymme av programledaren.

Visst vill jag höja straffen för vapenbrott och ett sådant förslag är redan på väg till riksdagen. Men det är naivt att som Ilmar Reepalu tro att det är någon slags universallösning på problemen i Malmö. Den som mördar och därmed riskerar livstidsstraff skräms knappast av att straffen för vapenbrott höjs.”

