En fin dag slutade i kaos och kravaller

Första maj började på bästa sätt. Vi började i bostadsområdet Årby med lite av en folkfest. Det var soligt och fint med många glada människor. Inget händer heller under var parad till Fristadstorget.

När vi var på Nybron såg vi nazisternas gula flaggor på Strömsholmen och hoppades att deras möte skulle avlöpa utan några större problem.

MEN SÅ BLEV DET INTE!

Staden var mer eller mindre ockuperad av bråkstakar under ett antal timmar.

Nazister och deras motståndare slogs och bråkade med varandra och polisen allt för länge. Tågtrafiken ställdes in och jag tror att även bussarna stannade.

Stenar och flaskor flög i luften, några träffade både människor, bilar och hus, vårt bland andra.

Det kändes som en belägrad stad under några fruktansvärda timmar. Själv mådde jag fysiskt illa. Och när jag fick information om att en sten även slagit sönder ett fönster i vårt hus blev jag riktigt orolig. Som tur var var det ”bara” en ruta i porten som rök och inte någon lägenhets eller lokals.

Vi har barnfamiljer här och det hade kunnat gått riktigt illa. Men dessa bråkmakare verkar inte fatta att det ger sig på helt oskyldiga familjer med sina stenar.

På bilder jag sett i dag så har man även tagit sig rätten att bryta stora grenar av träden i våra parker för att spöa varandra med. Och man kan ju undra vad denna insats, med helikoptrar i luften i flera timmar bland annat, kostat samhället.

Det märkliga i det hela är också att det förmodligen inte var särskilt många eskilstunabor som slogs, de flesta var nog ”turister”.

Jag har nu gjort polisanmälan, sopat glas och mått dåligt. Tack för det, en dag som började så bra.

@AWatar

I dag ses vi med de röda fanorna i nävarna

Äntligen har det blivit första maj, våren är här och vi får visa att vi är många som fortsätter att tro på solidaritet, frihet och jämlikhet.

Årets socialdemokratiska paroll ”Kunskap och arbete bygger Sverige.” Känns självklar i det politiska klimat landet nu befinner sig i. Den borgerliga politiken har inte direkt bidragit till att öka kunskapen eller att bygga landet.

Dagens opinionssiffror pekar även på att väljarkåren håller med mig i denna analys.

Vi ses snart med start i Årby.

Upp till kamp…..

Bild