Om Stefan Fölster har rätt så….

Hörde ett samtal i morse via P1 där Svenskt Näringslivs Stefan Fölster medverkade. Om jag hörde rätt så sa han att forskning visar på att om man sänker a-kassan och övriga välfärdssystem, inför skattesänkningar i form av jobbskatteavdrag, samt sänker lönerna då minskar arbetslösheten.

Inte vet jag vad det är för forskning som visar detta men om det var så så skulle vi ha lägre arbetslöshet nu än när Reinfeldt-regeringen tog över. En halv miljon löntagare har lämnat a-kassan, borde ju skapa fler jobb, 4 jobbskatteavdrag och sänkta arbetsgivaravgifter lika så. Det blev inte så.

Varför har USA över huvud taget någon arbetslöshet?

Jag känner folk, jag vet vad osäkerhet kan orsaka. Det finns lediga jobb nu men inte människor med rätt utbildning för dessa.

Jag är eventuellt konspiratorisk men jag misstänker att Fölster är en egoist. Han själv kommer till exempel inte att drabbas ekonomiskt av dessa förslag tvärt om. Och näringslivet skulle ju jubla om lönenivåerna sänktes.

Nej tryck ned folk så de måste ha två eller tre jobb, alla jobb behövs.

Nu ska regeringen sätta sig och ”pakta” tillsammans med S näringsliv och LO. Kan tänka mig att det kommer att diskuteras sänkta ingångslöner, Sv näringsliv, kontra ökad utbildning, LO.

@AWatar

