Medias förändrade drivkraft

Jag kan tänka mig att det är många fler än jag som upplever att medias förändrade drivkraft är att vara lönsam. Förr  var media en viktig spelare i det demokratiska systemet.

Man fick också där av flera privilegier för att kunna fullgöra sitt samhälleliga uppdrag.

Maria-Pia Boëthius fångar detta på ett mycket bra sätt i veckans ETC:

”Det finns ett (gammalt) talesätt som säger att ”fria medier klarar sig inte utan demokrati och demokrati klarar sig inte utan fria medier”. men det var på den tiden medierna ansågs ha ett samhällsuppdrag och därför tilldelades stora privilegier, som källskydd och tillgång till alla offentliga handlingar och så vidare. När det nu är vinstmaximering som gäller anses inte ”plikten” att upplysa och söka sanningen tillräckligt lönsam för konglomeratmedierna.”

Jag påstår inte att alla ljuger men det som skrivs känns mer och mer ytligt, stora bilder tar över och det journalistiska utrymmet krymper. Analyser och viktigt sökande efter vad som hänt får stå tillbaka.

Om jag vill ha en tidning med stora bilder då kan jag köpa en dylik. När jag läser Dagens Nyheter vill jag ha fakta och analyserat material och inte bara en avskrift av vad någon sagt plus en stor bild där jag kan räkna personens pormaskar.

Kvällstidningarna spelar i en annan division och kan syssla med sitt trams och svaller.

Och slutligen ett litet tips till de små lokala morgontidningarna, jag är inte intresserad av att Rihanna stämt sin revisor sluta med sånt.

Lite gnälligt men…

@AWatar

1 kommentar

  1. […] dess får media finna sig i att om jag vet något om det de skriver om talar jag om att det är fel eller knasigt vinklat, för tro det eller ej det är […]


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS