Funderade på att göra en hälsokontroll

Jag har en tid funderat på att det kanske är dags för en hälsokontroll. Har nog gått 10 år sedan förra gången. Vet att jag har lite för högt blodtryck men så hörde jag på vetenskapsradion och slog kontroll-tankarna ur hågen.

Att till synes friska människor dels belastar sjukvården är ju ett problem i sig och dessutom finns det tydligen inga positiva effekter med en hälsokontroll så länge man mår bra. Hålla sig i form är ju det bästa sättet  så jag gick till Torshälla i dag. En promenad på ca 7 km i rask takt.

Så nu söker jag mig till sjukvården när jag mår dåligt.

Det sägs att man ska stänga toalocket innan man spolar annars far det runt en massa bakterier i rummet, det blir problem med långsamstängande toalock. Man blir ju kvar där länge innan man kan spola.

Fru Vett och Etikett har ett svar: ”Att fälla ner locket innan man spolar ska man akta sig för – då kan rysligt farliga bakterier hamna på locket insida och då blir många av de hygieniska människorna upprörda.
Att inte fälla ner locket innan man spolar blir andra hygieniska människor lika upprörda över, då kan de rysligt farliga bakterierna flyga ut över hela toalettlokalen. Så hur man än gör blir det fel. Eller rätt.”  Magdalena Ribbing

Se där ja 😉

Ann-Sofie

