Frihet, jämlikhet och solidaritet

När vi är ute och valarbetar så brukar frågan komma, varför är du socialdemokrat?

Svaret är enkelt, jag är för frihet, jämlikhet och solidaritet.

Men vad betyder det då blir följdfrågan. Moderaterna står ju också för frihet.

I dag kommer jag att filosofera lite i vad FRIHET betyder för mig.

”Vi socialdemokrater tycker att varje människa ska vara fri att utvecklas som individ, bestämma över sitt eget liv och påverka det egna samhället. Frihet handlar om frihet från yttre tvång och förtryck, hunger, okunnighet och fruktan för framtiden. Frihet handlar lika mycket om frihet till delaktighet och medbestämmande, till egen utveckling, trygg gemenskap och möjlighet att styra sitt liv och välja sin framtid.” Socialdemokratiska partiprogrammet

Att vara en fri individ betyder också för mig att vi har en allmän rösträtt. Man är fri att välja på ett politiskt parti.

Frihet är också att vi löser vissa samhällsfunktioner kollektivt via skattsedeln. En liknelse kan vara att endera bo i en bostadsrätt mot att bo i en hyresrätt. Jag har gjort båda och det är en avsevärd skillnad. Ansvar har man i båda fallen men i en brf måste man ta ansvar i alla detaljer.

SSU har en fin definition på frihet.

Frihet är att kunna läsa och räkna.

Frihet är också att kunna gå till ett arbetet där lön, arbetstid, arbetsmiljö etc är rimliga och inte gör människor sjuka eller skadade. Att villkoren är förhandlade mellan de olika parterna.

Ann-Sofie

Skärmavbild 2013-01-30 kl. 14.01.16

1 kommentar

  1. […] Den som är satt i skuld är icke fri. Med tanke på min tidigare blogg om frihet. […]


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS