Varför kan inte barnen läsa?

Varför kan inte barnen läsa? Eller förstå vad de läser. Agenda ställer frågan. Det finns säker fler orsaker till detta.

Har en syster som har ett barn i skolan, en dag för någon vecka sedan kom det ett par nya elever till klassen. De kunde inte läsa. De går i tvåan eller vad det heter nu för tiden.

Det visade sig att barnen gått i en Montessoriskola, där fick barnen ta ansvar för sin egen utbildning eller något i den stilen. Att komma till en ”vanlig” klass där alla kan läsa måste kännas ganska begränsande för de nya barnen.

Varför kan då inte barnen läsa?

Jag har mina egna teorier om detta. Av någon anledning blev jag stämplad som ordblind, det kallades så på min tid 1967. Men grejen var att jag mycket väl kunde läsa. Men var lite knackig på stavning och dessutom var jag blyg. Blev också skickad på talklinik för jag pratade så tyst och läspade, hade tappat båda framtänderna. Det fanns kliniker för alla ”handikapp” på 1960-talet.

Det som fick mig att läsa var en enkel drivkraft. Jag ville ha spänning i tillvaron så jag läste Kitty-böcker. Det fanns en kanal på tv och bio gick man väl på ett par gånger per år. Så ville man ha spänning i tillvaron då var det böckernas värld som fanns att ta till.

Jag lästa varje kväll, vissa böcker var så spännande så jag fick hjärtklappning. Och när jag ville sova läste jag Kalle Anka.

Men vad erbjuder vi våra barn i dag?

De sköljs över av spänning utan att de behöver ”anstränga” sig. Tv-kanaler och filmer finns i överflöd. Ingen behöver läsa böcker i dag för att få lite spännande hjärtklappning.

Lärarutbildningen har sina brister.

Jag tror att vi gjort barnen en björntjänst.

Ändå är det ju så att sociala forum och bloggar växer och att skriva så att andra förstår är centralt.

Ann-Sofie

PS. ”Montessoripedagogik är en pedagogik som har sin grund i Maria Montessoris observationer av barn. Den bygger på en övertygelse att barnet strävar efter att utveckla sig självt och att denna utveckling följer olika sensitiva perioder. Inlärning ska därför följa dessa olika utvecklingsstadier, vilket inom den pedagogiska riktningen anses ske om barnen får arbeta så fritt som möjligt.” Wikipedia DS.

Advertisements