The Climax

Jag har alltid varit konstintresserad, förmodligen min pappas ”fel”. han släpade nämligen med mig och min syster på diverse konstutställningar under vår uppväxt.

Och så har jag alltid haft en dragning åt det svarta hållet. Dock inte vad gäller mitt humör, det är betydligt ljusare, är positiv och glad i min grundsyn. Mina kläder var dock svarta redan i unga år.

Nu ska jag komma till anledningen till detta inlägg.

Jag har alltid gillat Jugend eller Art Nouveau, att stilen heter så visste jag inte som liten. Men jag hittade på något sätt en, i mitt tycke, fantastiskt fin bild som jag prydde mitt ungdomsrum med på 1970-talet. Och det var The Climax av konstnären Aubrey Beardsley.  Tyvärr vet jag inte vad som hände med bilden. Den täckte nästan hela dörren.

Här om kvällen tittade vi på Kunskapskanalen som vanligt, så dyker konst upp av ovan nämnda konstnär. Vid en snabb googling så dök ”min” Beardsley upp. Jag hade faktiskt helt glömt bort den. Så detta känns som ett kärt återseende, trots att bilden kanske är lite läskig.

Själv upplevde jag den inte så när jag var typ 13 år.

Ja ni ser ju själva.

The Climax