Ingen ska behöva gå in i en synagoga, kyrka eller moské

Sverige i dag är ett annat Sverige än det var för bara några årtionden sedan. Här finns människor från världens alla hörn. Människor med olika trosinriktningar. Detta är något som samhället måste respektera.

Jag minns när jag gick i grundskolan på 1960-talet att jag var så stolt över att leva i ett land med religionsfrihet. Jag tyckte då och det gäller fortfarande att det är ett mått på ett tolerant samhälle.

Det enda som störde mig var att jag som var fri från religion var ”tvungen” att gå till kyrkan på skolavslutningen. Jag går gärna in i en kyrka, synagoga eller moskeé, men det ska vara på mina villkor och inte under det tvång jag kände när jag gick i skolan.

Skolavslutningar och annat som hör skoltiden till ska ske på ”neutral planhalva” och inte i rum som är förknippade med en religion, vilken den än vara månde.

Ann-Sofie

Skärmavbild 2013-04-29 kl. 20.36.04