Folkpartiet vill lägga ned Energimyndigheten

Jag ser med stor förvåning att Folkpartiet vill lägga ned Energimyndigheten. Skälen till detta skulle enl FP vara att myndigheten lägger för mycket fokus på sol- och vindkraft.

Myndigheten har uppdrag att trygga energitillgången i Sverige bland annat och detta är fel enligt FP.

”Enligt Folkpartiets energipolitiske talesperson Eva Flyborg saknas ordentlig kompetens inom andra energislag. Nu kräver hon att myndigheten görs om i grunden – eller läggs ned.

– Jag tycker det är väldigt bråttom, man borde gjort det här för längesedan. Nu är det hög tid att vi får en ny energimyndighet som lever upp till sitt namn.” SVT

Jag tar mig för pannan, vet inte Flyborg att Energimyndigheten arbetar på uppdrag av regeringen i form av regleringsbrev? Anser man att myndigheten inte följer givna direktiv då kan man vara kritisk men som det är nu så bör man nog ta det lugnt med denna typ av utspel

Folkpartiet är kärnkraftkramare och vill ha fokus på denna energikälla. Svenska folket sade nej till kärnkraft redan 1980. Min personliga uppfattning är att vi måste fasa ut kärnkraften, den är farlig i all led. Dessutom är inte från om slutförvar klar. redan nedbäddade tunnor ska nu tas upp och går igenom.

Nej jag anser att Energimyndigheten är på helt rätt väg och att man jobbar enligt de direktiv man fått från regeringen. Flyborg kan flyga och fara.

Ann-Sofie

Skärmavbild 2013-05-20 kl. 17.18.06