Det här med meridian är inte så lätt

Kristdemokraten Ebba Busch har funderat på den relativa fattigdomen och kommit fram till att det handlar om vem man mäter sig emot och det är inget problem i Sverige:

”Vad är då relativ fattigdom? Jo, människors levnadsstandard i förhållande till andra. Är jag fattig? Nej, jag är mycket tacksam över att jag inte är det och jag arbetar hårt för det. Men jämfört med Ingvar Kamprad så är jag mycket fattig. Jag är relativt sett fattig, beroende på vem jag jämför med.” Ebba Busch Aftonbladet debatt

Hon kritiserar OECDs undersökning som visar i en nyligen släppt rapport att klyftorna växer snabbast i Sverige. 

OECD definierar relativ fattigdom som inkomster under 50 procent av medianinkomsten i landet.

Skärmavbild 2013-05-29 kl. 13.03.46

1 kommentar

  1. […] Fler som skrivit: Martin Moberg, Ann-Sofie Wågström […]


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS