Almedalsveckan är över….

och det har kommit ett antal analyser över vem som vann, förlorade, var snyggast och så vidare ganska tramsiga saker på det stora hela. Själv hade jag gärna varit där men PeO jobbade så det blev inte så i år.

Men icke för ty, de flesta analyser jag tagit del av gick ut på att regeringen i stort sätt hade en förlorad vecka, de försökte till och med sno dagen för Miljöpartiet, fisigt tycker jag men det blev ju rena fiaskot för det blå laget.

Det finns dock en analys som sticker ut och det är denna. Alex Voronov på Eskilstuna Kuriren anser att vänsterpartiets Lars Ohly var veckans förlorare. Nää det var han knappast, vad hade han att förlora i förhållande till regeringen?

Jag säger bara FRA, varför är du bra?

Ann-Sofie

Fannie Mae & Freddie Mac

Känner ni Fannie Mae och Freddie Mac, inte? Då har ni alltså inte lånat några pengar av dessa jättar på den amerikanska bolånemarknaden. Om ni nu inte känner Mae & Mac så kommer ni med stor sannolikhet ändå att bli drabbade av deras framfart.

Nu lovar dock det amerikanska finansdepartementet genom aldrig skådade åtgärder att rädda de båda bolåneinstituten så skadan lindras något. Men det känns inte särskilt trevligt att vi här i lilla landet Sverige ska drabbas av att två privata företag på andra sidan Atlanten har gjort dåliga affärer. Företagen har lånat ut pengar till folk som nu inte har möjlighet att betala, vi har haft vår egen fastighetskris, drabbades amerikanerna av den?

Sverige är sårbart inte tu tal om den saken. Varför har inte svenska låneinstitut lika roliga namn typ Roliga Rune, Fiffiga Fred, Finurliga Fia, Snabba Sussie och så vidare.

Ann-Sofie

Voronov och kvinnorna

Politiske redaktören Alex Voronov på Eskilstuna Kuriren har uppenbarligen problem med kvinnor. Ena dagen skriver han ner Barbro Hedvall som min man har uppmärksammat och idag på den Voronovska ledarbloggen kan man göra följande iakttagelse. 

Det är fem kvinnor och två män som skrivit under den folkpartisktiska FRA-kritiska debattartikeln men Voronov väljer att uppmärksamma männen enbart i sin bloggkommentar, det säger något om Voronov.

Ann-Sofie

Sommarshopping

Idag bar det av till Barkaby för lite sommarshopping, det var jag, PeO och hans föräldrar. Som jag redan tidigare skrivit om här så är ju min garderob redan fullpackad med kläder så det var ju tur att jag inte hittade något.

Lunchen intog vi på favoritstället Pickwick i hörnet Kungsgatan/Fredsgatan och biffen var precis lika god som vanligt. Eivor och jag delade på en supergod Jacobsen Saaz Blonde från Carlsberg.

Sedan gick färden till IKEA och där införskaffades två skärbrädor, en stor glasburk och badsalt med lödder, that´s it.

Ann-Sofie